Det finns hos miman vissa drag
som kommit med i den och verkar där
i banor av en sådan art
att människans tanke aldrig vandrat dem.
Som till exempel tredje vebens gång
i fokusverken,
och nionde protatorns rörelsebesked
i flimmerskedet innan väljarcellen
tar hand om allt, fördelar, sammanför.
Uppfinnaren var själv fullständigt slagen
den dag han fann att hälften av den mima
han funnit upp låg bortom analysen.
Att hälften funnits upp av miman själv.
Nåja, han ändrade som alla vet
sin titel. Han var blygsam nog
att inse att när miman väl tog form
blev hon den överlägsne och han själv
en underordnad storhet, en mimator.
Mimatorn dog, men miman lever kvar.
Mimatorn dog, men miman fann sin stil,
gick vidare i klarhet om sig själv
och sina möjligheter, sina gränser:
en telegrator utan högmod, flitig, redbar,
en tålig sökare omutligt klar,
ett sanningsfilter utan egna fläckar.
Vem kan då undra på om jag, montören
och mimaskötaren i Aniara
blir gripen när jag ser hur män och kvinnor
i salig tro vid miman falla neder.
Så ber jag själv när de till Mima beder
att detta måtte vara sant som sker
och att den tröst som denna mima ger
är glimtar av den sanna tröstens ljus
som söker oss i rymdens öde hus.